cursor
Docentenhandleiding

Echt of niet echt?

Doel

- De kinderen filosoferen over wanneer iets 'echt' of 'niet echt' is.
- De kinderen worden zich bewust van het plezier van fantaseren.

Benodigdheden
Digibord

Tijd: 19 minuten

Vraag de kinderen: wanneer zij vinden dat iets 'echt' is en wanneer niet?
Is dit bijvoorbeeld een echte pijp? Of is het alleen een plaatje van een pijp?

Bekijk de foto's en laat kinderen vertellen of het voor hun echt is of niet? Alle antwoorden zijn goed.

Stimuleer bij het filosoferen dat alle idee├źn goed zijn en dat het juist fijn is dat er geen goed of fout is. Je mening mag ook veranderen tijdens het gesprek.

Is dit vuur echt?

Is dit vuur echt of niet?
Als je dit vuur zou aanraken wat gebeurt er dan?
Zou je net alsof kunnen doen dat je je vingers brand of dat het heel warm wordt in de klas.

Laat leerlingen naar voren komen om het vuur aan te raken en te doen alsof het heel heet is. (speel met bang zijn, dapper zijn, pijn hebben aan je vinger)

Is deze regen echt?

En is dit echte regen?

Wat zou er kunnen gebeuren als dit echt regen was? (denk aan schuilen, alle spullen worden nat)

Hoe zouden we kunnen schuilen voor de regen? (iets boven je hoofd, ergens onder verstoppen)

Zet het filmpje aan en speel alsof het echt regen is.

Is deze deur echt?

Stel je voor dat dit een echte deur is en je hem open doet wat zou er dan achter de deur zijn?
Waar zou je het liefste naartoe willen?
Beeld samen uit dat je op die plek bent.

Ra ra het is een...

Vertel de kinderen dat je iets hebt gekregen van de makers van de voorstelling. Samen met de poster heb je een paars papier ontvangen.
Kan dit papier ook iets anders worden? Maak er een prop van en speel dat het een balletje is.

Dit papier kan alles worden wat je verzint, wie heeft er een idee?
Laat het idee door het kind zelf uitvoeren of beeld het zelf uit.

Je gebruikt een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken.

Update mijn browser nu Sluiten